Den berömda vattenbehållaren till Vindrutespolningen är moterad och klar. Gamla upphängningen fick sitta kvar och tjänstgöra som hållare, dock med nya bultar. Jag höll på en hel dag med att bocka och knäcka den gamla plåtbiten tills att den passade på nya behållaren. Sedan var det bara att klämma in behållaren i rätt läge. Den är lite större än orginalet, påfyllningen kommer att bli något trång, men det få man köpa som amatörmekare.
Nästa del i arbetet är elarbetet. Som till synes är elsystemet under instrumentbrädan endast tillgänglig för konstruktören. Men som alla ser, är eljobbet vida överstigande samtliga Elingenjörer som jag seglat med under snart 30 år. Det kan nämans att hela instrumentbrädan på något sätt är svagt strömförande. Jag har därför satt in en "huvudbrytare" till mina nyinstallationer. Annars drar batterierna ur... Bil-el är nog det värsta en människa kan råka ut för.
Del 3 är slagdragningen. Inte så värst komplicerad, men nog för att vattnet skulle komma att rinna ur behållaren från en pumpmotor som jag inte pluggat (det finns två pumpar). Slangarna anpassades och en ytterligare en genomföring fick borras för slangen från behållaren in under dräneringslådan över kylaren.
Till sist. Spolmunstyckerna borras på plats och ansluts till slangarna under plåten. Resultatet själklart bländande. Det som återstår är att rikta upp strålarna så att de träffar vindrutan högre upp. Annars funkar allt perfekt.
En sak som jag inte fått med i bild är inkoppling på en gammal orginalströmbrytare på instrumentbrädan. Den har även belysning i knoppen..... Så pass avancrat att jag fick åka in till Mercedes idag och köpa en liten lapmpa för 4 kr. Inte illa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar