torsdag, maj 18, 2017

Storsjön Runt, på Moped.

Jag blev kontaktad av Överstyrman Robban Larsson i ämnet, "Storsjön Runt". En mopedtävling för veteranmopeder. Samling lördag 20/5 på Strandbaden i Årsunda för vidare instruktioner.
Jag har inför detta projekt ägnat min gamla "Puch Florida-71" en hel del tid och omsorg. Moppen i sig, inköptes av min mormors bror, Georg Björkgren den 13 sep 1971 och kom i min ägo ca -79 då farsan köpte den till mig. Jag körde kanske två somrar, sedan dess har den stått i garage och förråd på olika ställen. Senast jag körde den var för två år sedan. Som ett resultat av det sparsamma åkandet och mitt relativa ointresse för att skruva på något som fungerar, är Puchen i orginalskick och i det närmaste orörd.
Nu verkar det som att Puchen är kallad igen....
Efter en inledande inspektion, framkom att framdäck och bakdäck i det närmaste var murkna och i behov av att bytas ut, samt att bränslekranen var helt igensatt av rost.
Som tur är, finns allt på Internet, även delar till gamla Puch-mopeder.
Ny bränslekran beställdes från "Puchverkstan" och nya däck från "Kents Bilgummi" här på Essvik.
Gammal bränslekran med skadat ventilhus.

Sprillans ny bränslekran



















Nu är däck och bränslekran utbytta och jag har varit ute på en kortade provtur. Allt verkar funka. Bromsar, bromsljus, halvljus och helljus. Det ställbara munstycket krävde dock lite eftertanke då jag helt glömt bort hur inställningarna var då det begav sig. Något sade mig dock att man var tvungen att ha olika inställningar för start och för drift, och ytterligare ett läge för högre hastighet, omkring 42 km/h. Allt kommer tillbaka när man sitter på sadeln och knattrar fram ....
Tank, förgasare & bränsleslang....

Inga kommentarer: