söndag, december 11, 2011

Traktorservice

Lyckades äntligen få loss motorhuven på traktorn. Den satt skruvad i instrumentpanelen....endast. Sedan kunde man bara lyfta av den. Nu blev det till att byta båda bränslefiltren och rengöra luftfiltret samt bya batteri. Luftfiltret är av samma sort som på Mercabussen, dvs ett "Oljebadsfilter". Dessa filter har börjat förfölja mig på senare tid, men jag måste tillstå att det är ganska finurliga saker. Efter filterbyte började det som man bävat inför, avluftningen av bränslesystemet. Jag hade Kjell till hjälp med pumpandet. Först lossade jag en ledning på sekundärfiltret, men det gick inte så bra. Provstartade utan resultat, som väntat. Fortsatte att pumpa och lossade på spridarna, provstart utan resultat. Nya batteriet urdraget. Satte på laddning och gick in ett slag. Kjell gick hem och eldade i pannan. Passade på att i detalj, studera instruktionsboken med avseende på avluftning av bränslesystem. Man läser ju alltid i efterhand. Där fanns nöten, på bränslepumpen sitter två avluftningsskruvar, båda skall öppnas och därefter skall man pumpa tills det kommer bränsle ur dessa skruvhål och sedan dra åt båda. Jag väntade ett slag och gick ut, Kjell stod redan på plats vid matarpumpen, redo för insats. Vi pumpade hårt tills det sprutade diesel över hela garaget och sedan kom startprovet. Traktorn bara small igång med ett tjut, hackade till lite och sedan infann sig det lugna dunket igen som ett kvitto på väl utfört arbete.
Kvarvarande arbeten är oljebyte och termostat.

Inga kommentarer: